Lezing Dolf Ruesink
n.a.v. zijn nieuwste boek

Journalist/auteur Dolf Ruesink (69) verzorgt maandag 7 november op uitnodiging van de Historische Kring Eemnes een bijzondere lezing over de jaren 50 en 60. In zijn nostalgische programma ‘Feest der herkenning’ (2 x 45 minuten) neemt hij bezoekers mee terug naar die Gouden Jaren.

Ruesink maakte als verslaggever ruim veertig jaar reportages in binnen- en buitenland en publiceerde in o.a. De Gooi & Eemlander. Hij heeft een sterke band met Eemnes. Zijn vader was als soldaat betrokken bij de bevrijding van het dorp en kreeg er verkering met boerendochter Martje Roodhart. Ze trouwden en vestigden zich in de Achterhoek. Het echtpaar kreeg vier zonen die allen journalist werden.

‘Bewaar de herinnering. Peuter, puber en provo in de jaren 50 en 60’ is de titel van het nieuwste boek (208 pagina’s en 100 foto’s) dat Dolf Ruesink publiceerde. De lezing heeft alles te maken met de inhoud van dit boek. Met een boeiend programma (verhalen, oude foto’s, films Polygoon Nieuws) reist hij door het land en neemt z’n gehoor mee terug in de tijd. Pipo de Clown, angst voor levertraan en ruzie met ouders over lange haren. Alles komt aan de orde.

Extra aandacht is er voor Eemnes. Zo vertelt Ruesink over de oorlogsjaren, toen zijn grootouders onderduikers verborgen hielden op de boerderij aan de Meentweg. Ook de hongerwinter en de bevrijding van het dorp door de Canadezen in mei 1945 komen aan bod. Evenals het jaar 1965 toen Dolf en zijn broer Jan zes weken les kregen op de christelijke lagere school aan de Laarderweg ( de “Bijbelschool”). De lezing sluit af met een kennisquiz over de weemoedjaren. De winnaar krijgt een leuke prijs.

In de pauze en na afloop is het boek ‘Bewaar de herinnering’ te koop voor een sterk gereduceerde ‘Eemnesser Vriendenprijs’. De auteur zet er desgewenst een opdracht in en signeert.

7 november, het Huis van Eemnes, aanvang 20.00 uur.

Iedereen is welkom, vrije entree voor HKE-leden en niet-leden.