Crash Lancaster 13 mei 1943

Klik om het het filmpje over de crash af te spelen.

Een werkgroep met mensen uit de Historische Kring en uit de Vereniging Vrijheidsmonument Eemnes plus een aantal zeer geïnteresseerden is bezig met het realiseren van een informatiebord over de crash van de Lancaster W4955 op 13 mei 1943.

Er was één overlevende t.w. Horace D.M. Ramsome. De overige zes bemanningsleden kwamen om het leven. Hun namen: Leslie Arthur Rickinson, David Barclay Boirns, Thomas Robert Cairns, William Lionel Gibbs, Stanley Alfred Hathaway en Horace Plant.
Jonge mensen, die te vroeg uit het leven gerukt werden.

Onze werkgroep wil deze mensen postuum eren met een informatiebord, op de plek (ongeveer) van de ramp, in het bouwland even ten zuiden van de Algemene begraafplaats. De bedoeling hiervan is dat de kinderen  de geschiedenis van hun dorp leren kennen en begrijpen en weten dat vrijheid en vrede een groot goed zijn. De groepen 7 van alle scholen zullen hierbij betrokken worden door middel van een vredesproject. De twee scholen die dichtbij de plek van de ramp gesitueerd zijn zullen een speciale rol op de dertiende mei 2024 vervullen. Zij “omarmen” deze plek en zullen ervoor zorgen dat deze plek onderhouden wordt.

In het Rondje Cultuur van 19 oktober gaf Jan Out een korte uitleg over bovenstaande, zodat de Eemnesser bevolking weet heeft van onze inspanningen.
De onthulling van het informatiebord, voorafgegaan door een Memorial Service zal plaatsvinden op 13 mei 2024, eenentachtig jaar na de crash
Een aantal nabestaanden uit Australië en Engeland zal hierbij aanwezig zijn.
Er is gevraagd om dan massaal met onze nationale driekleur te vlaggen ( niet halfstok).
Via Rotonde en Gooi- en Eemlander zullen wij u op de hoogte houden van onze vorderingen.